Az építkezés folyamata 3. rész

Mire számíthatunk egy csarnoképítés során?

Az építkezést megelőzi néhány fontos és talán nem is olyan egyszerű dolog. Mielőtt elkezdhetnénk a helyszíni munkálatokat, jó néhány adminisztratív előkészületre van szükségünk. Ezen előkészületek közül a legfontosabb a jól előkészített és jogilag rendezett építési engedély. Az engedélyt minden esetben egy, az adott épület tervezésére jogosult tervező készíti el.
Érdemes olyan tervezőt megbíznunk, aki már számos csarnokot tervezett vagy erre a területre specializálódott. Ez nem azért fontos, mert egy csarnokot annyira bonyolult megtervezni – sőt, ez egy elég egyszerű tervezési munka – hanem azért, mert gyakori hiba, hogy túlterveznek egy csarnokot, vagy olyan felesleges dolgokat terveznek bele, ami csak többletköltséget jelent, de valódi funkcióval nem gazdagítja az épületet. Mint korábbi cikkeinkben említettük, javasoljuk olyan tervező felkérését, aki együtt dolgozik azzal a kivitelező csapattal, aki a csarnokot építeni fogja. Ez praktikus, hiszen olyan építési technológiákat, megoldásokat és anyagokat tervez majd bele az épületbe, amit a kivitelező csapat a lehető leggazdaságosabban fog tudni kivitelezni. Mivel ahány kivitelező annyi típusú anyag, és technológia, így jelentőset spórolhatunk egy jól elkészített tervvel. (És ez nem minden esetben az ismerős tervező terve, aki a családi házunkat is tervezte.) Érdemes még a csarnok tervezésének megkezdése előtt megismerkednünk csarnoképítő cégekkel, és kiválasztanunk azt, akivel dolgozni szeretnénk. Ebben az esetben a tervet valóban szakértő tervező fogja elkészíteni és a kivitelezés költségeit is kordában tudjuk tartani. Az építési engedélyezési terv elkészítése 2-4 hetet vesz igénybe a csarnok bonyolultságától és az egyeztetések gördülékenységétől függően.

Folyamatát tekintve az adott tervező általában felkeresi az ügyfelet, ahol egy egyeztetés keretében megbeszélik a csarnok részleteit, rajzolgatnak, és a tervező megkérdezi azokat a fontos kérdéseket, amik elengedhetetlenek a pontos terv összeállításához. A tervezőnek minden olyan kérdést fel kell tennie, ami a tűzvédelmet, környezetvédelmet, és egyéb fontos tényezőt tekintve az engedélyezés során szükséges lehet. Ezek alapján az ő dolga egyeztetni a hatóságokkal, és összeállítani a tervet. Meg kell jegyeznünk, hogy ma egy építési engedély beszerzése nem egy egzakt tudomány. A hatóságoknak sok esetben olyan döntési lehetőségeik vannak, amiket még egy tapasztalt tervező se tud kikerülni minden esetben. Ilyenkor jön az időhúzásnak kitűnő hiánypótlás, és egyeztetések.  Igyekezzünk jóban lenni a tűzoltókkal, és egyéb hatóságokkal…

Ha a terv engedélyezésének idejét nézzük, számoljunk a 60-90 nappal a terv elkészülését követően. Ezt csökkentheti, ha személyesen visszük el a tervcsomagokat az adott hatóságokhoz. Sajnos hazánkban ez a folyamat sok esetben valóban ilyen lassú.

Nagyon fontos, hogy az építkezést csak a JOGERŐS építési engedéllyel kezdjük meg. E nélkül nagyon nagy kockázatnak vagyunk kitéve, mert a büntetéseket nem mérik olcsón. Arról, meg, hogy nem veszik észre, mert a hátsó telken van, ne álmodjunk. Elég sok a rossz szándékú ember ma Magyarországon, és elég egy bejelentés, hogy a hatóságok lépjenek. Ilyenkor nem csak a büntetést kockáztatjuk, de az egész építkezésünket jó időre megállíthatjuk. Tehát kihangsúlyoznám, hogy mindenképp csak jogilag védett helyzetben kezdjük az építkezést.
Az építkezés elkezdésekor vár ránk még egy adag adminisztráció, amit ha csarnoképítő céget bízunk meg, jó részét megspórolhatjuk. A jogszabályok sűrűn változnak, ezért érdemes a csarnoképítő cég szakembereire bízni az ügyet, hogy nehogy kimaradjon valami fontos.

Sok építkezésen nem megfelelően vezetik, vagy egyáltalán nem is használják az építési naplót. Ennek a vezetése kötelező, de ezzel nem mindenki törődik, pedig nagyon sok kellemetlenségtől tud megóvni minket. Ebbe érdemes leírni minden fontos közleményt, megegyezést, esetleges problémát, korrigálni valót, kérést a vállalkozó felé. Ezeket írjuk le pontosan, egyértelműen. Ha a későbbiekben bármi probléma, esetlegesen bírósági per lenne, ez a dokumentuma legfontosabb, és sokszor perdöntő. De ha csak arra gondolunk, hogy egyértelmű kommunikációs vonal a vállalkozó és a megbízó között, akkor elég praktikus, hiszen megelőzhet sok nem kívánatos hibát.

Az építkezés befejezésekor szintén van némi papírmunka hátra. Az átadáskor a csarnoképítő cég átadja a minőségi garanciákat, beépített anyagok bizonylatait, és minden szükséges dokumentumot, ami a csarnok használatba vételi eljárásához szükséges lehet. Itt kerül lezárásra az építési napló is, melynek egyik példánya a megrendelőnél, a másik a vállalkozónál marad. A csarnoképítő cég a munka lezárásaként egy átadás –átvételi eljárás keretében bemutatja és átadja az épületet. Ilyenkor van még lehetőségünk arra, hogy az esetleges hiányokat, hibákat feljegyezzük és határidő hozzárendelésével a korrigálásukat, pótlásukat kérjük. (Az átadásnak nem feltétele a tökéletes állapot, apróbb hibák korrigáltatóak utána is. Ez a használatbavétel ideje miatt fontos, hogy időben elindíthassuk.)

Összefoglalva az adminisztráció nagyon fontos nem csak az építkezés megkezdése előtt, de alatta is. Mindent csak és kizárólag az építési hatóságok szabályainak megfelelően dokumentáljunk és készítsünk, még ha néha bonyolultnak tűnik is. Így sok kellemetlenségtől kíméljük meg magunkat.
Ha kérdései vannak, örömmel állunk rendelkezésükre!

Ajánlatkérés:

Telefon: +36 70 432 7454
e-mail: info@magyarcsarnokepito.hu